A halászsas, feketególya, kárókatona és még számos szigorúan védett madár megszokta a zakatolást, és meg sem rebbenve természetesen viselkedik. A tó után ismét erdőben folytatja útját a vasút. Szúnyogváron, Repcehomokon, és a Hajmáslapi halastót kettészelő töltésen áthaladva a mélyégeri erdőbe jut. Az utolsó két kilométeren évszázados tölgyek alatt gurul a vonat, hogy 8820 métert megtéve Felsőkak végállomásra érkezzen. A 45 perces utazás után az erdei tisztáson esőbeálló, rönkasztalok, tűzrakóhely várja a pihenni vágyókat. A kiépített tanösvények és az egy-két kilométerre található elnéptelenedett települések nyomai a természetben sétálni vágyók kíváncsiságát elégíthetik ki.
A kisvasutat 1925-ben a Hunyady grófok építtették, a halastavak megközelítése és a faanyagszállítás megkönnyítése érdekében. Az első szakasz Repcehomokig ért, ahonnan a Hajmáslapi halastó is megközelíthető. 1957-58-ban az állami erdőgazdaság korszerűsítette és hosszabbította meg a pályát 8820 m-re. Az évek során több mellékvágány és kitérő-rakodó épült. A vasút „aranykora” idején közel 15 km vágányhálózattal, 14 ezer m3 fa szállításával, és 8 halastó - Búsvár, Soponya, Hajmáslap, Dávod - ellátásával sok családnak adott megélhetést. A fatermelés visszaesésével és a szállítási technológia átalakulásával a vasút áruforgalma megszűnt, a vágányhálózat lecsökkent. Felszedték a soponyai szárnyvonalat, a mélyégeri és a II. rakodói kitérőket, a nyáras, a szúnyogvári, /Volosz / és a búsvári / disznószaros / csonkákat.
A kisvasút első gőzmozdonyát a tulajdonos Hunyadyak kéthelyi téglagyárából hozták. Ipartörténeti érdekessége, hogy a középső tengelyén nem volt nyomkarika és ez a vonal egy-két szűk ívében nagy előnyt jelentett. A mozdonyt 1944. késő őszén a visszavonuló német csapatok / egyes források szerint a vasút dolgozói/ belelökték a Búsvári halastó utáni mocsárba, ahonnan csak 1947. tavaszán tudták kiemelni. A vasút ekkor már állami tulajdonban és lóvontatással működött.
Az 50-es évek közepétől először két kicsi dízelmozdony - MUKI - járta a pályát - a helyi idősebbek a mai napig MUKI-ként emlegetik a vasutat - majd a ma is használatos C 50-esek is megérkeztek.
1960-tól elindult a korlátozott személyszállítás, ami az addigi kerékpáros és gyalogos közlekedést felváltotta. Felsőkakon Kakpuszta, Libickozma, Háromház, és Kopárpuszta, Mélyégerben Lencsenpuszta, Szúnyogváron Cserfekvés lakossága szállhatott fel a menetrendszerint közlekedő vonatra. A 80-as évek elején még fordában jártak a faanyagszállító vonatok / 5 csillét raktak fel, 5 csille úton volt, 5 csillét raktak át MÁV vagonokba / 10-14 ezer m3 forgalmat lebonyolítva. Az évtized végére 1-2 ezer m3-re csökkent a szállítás. A környékbeli kis falvak, puszták szinte teljesen elnéptelenedtek, így a személyforgalmat pár száz természetjáró turista és a mesztegnyői Faluházban táborozó erdei iskolások utaztatása jelentette. A Rockenbauer Emléktúra kezdte el népszerűsíteni, majd „Mentsük meg a kisvasutakat!” mozgalom ismertté tenni a mesztegnyői kisvasút nevét. Az utóbbi pár évben 4-5 ezer utasnak nyújt felejthetetlen élményt a MUKI.
Mesztegnyő a 68-as számú főút mentén fekszik 40 km-re Kaposvártól, 20 km-re a Balatontól és az M7-es autópályától. A fővárosból közvetlenül Budapest – Nagyatád autóbusz járattal közelíthető meg. Vonaton érkezőknek Balatonszentgyörgy, vagy Balatonmáriafürdő állomáson van buszcsatlakozás. A falu központjában a Dorffmeister freskókkal díszített műemlék templom és a Faluház helytörténeti és néprajzi gyűjteménye tekinthető meg. A szép rendezett községben étkezési és szálláslehetőség is kínálkozik. Kiemelt rendezvény a Rétesfesztivál, ami évente több ezer érdeklődőt vonz. 20 km-es körzetben található többek között a Balaton, a marcali termálfürdő, a somogyfajszi őskohó, a niklai Berzsenyi kúria, a somogyvári Szent László történelmi emlékhely és még sok érdekes látnivaló. A közelben lévő települések színes palettáját vonultatják fel a különböző kulturális és gasztronómiai rendezvényeknek. A kisvasutat igénybe vehetik az országos kéktúra résztvevői, a végállomásról induló különböző hosszúságú erdei tanösvényeken pedig tájvédelmi szakemberek vezetésével túrázhatnak az érdeklődők.
Minden kedves utasunknak kellemes időtöltést kíván Mesztegnyő vendégszerető lakossága és az erdei vasutat fenntartó SEFAG Zrt.